English version Italiano magyar változat
nyil Nyitólap
nyil Püspökök
nyil Katolikus Lexikon
nyil Könyvtár

Ajánló
Családjaink.hu
Eucharisztikus Kongresszus
Katolikus Karitász
Liturgia.hu
Magyar Kurír
Új Ember
Vatikáni Rádió
Szent István Rádió, Eger
Mária Rádió
nyil Katolikus média bővebben





A pálos rend jubileuma
2008. december 3., szerda 21:46

A Magyar Pálos Rend pápai jóváhagyásának hétszázadik évfordulója alkalmából Erdő Péter bíboros, Juliusz Janusz apostoli nuncius, a püspöki konferencia tagjai és Izydor Matuszewski, a rend generálisa mutatott be szentmisét december 3-án 18 órakor az Egyetemi templomban. Az alábbiakban a magyar prímás ünnepi beszédét adjuk közre.



Excellenciás Apostoli Nuncius Úr, Érsek és Püspök Urak, Főtisztelendő Általános Rendfőnök Úr, Kedves Paptestvérek, a Pálos Rend Főtisztelendő Tagjai, Krisztusban Kedves Testvérek!

Hétszáz esztendeje annak, hogy a Pálos Rend pápai elismerést nyert. 1308-ban viharos időszakot élt át Magyarország. Károly Róbertet, akit a Szentszék is támogatott, királlyá választották, de mellette mások is igényt tartottak a nemzet trónjára. Róbert Károly választásáról császári közjegyzővel készíttetett jegyzőkönyvet, hogy valami külső, hiteles fórum igazolja királyságának törvényességét. Ugyanebben az időben – és nem a nagy politikai eseményektől függetlenül – Gentilis bíboros pápai követként járt Magyarországon. Ekkor kapta meg a Pálos Rend tőle a pápai elismerést, amit Gyöngyösi Gergely, a Rend krónikása így ír le: „Az 1308-ik évben ugyanaz a pápai követ a nevezett rendfőnöknek és Remete Szent Pál testvéreinek Szent Ágoston Reguláját engedélyezte, s őket levelében Szent Kereszt Remetéinek nevezi. Hasonlóképpen engedélyt adott, hogy szerzetesi szabályokat alkossanak. Az említett Regulát örök emlékezetül levelébe foglalta, amint az a Buda fölötti Szent Lőrinc Kolostor levéltárában látható” (I. Remete Szent Pál testvéreinek élete, Pilisszántó 1998/2007, 51. old.).

Ez az esemény is egyfajta hitelesítés. De nem egy választásnak, nem egy politikai cselekménynek az igazolása, hanem egy hiteles és szent életformának a jóváhagyása, amely Magyarországon püspöki intézkedések alapján fejlődött ki, és amelynek karizmatikus megszervezője Boldog Özséb esztergomi kanonok volt. Ugyancsak Gyöngyösi Gergelynél olvassuk, hogy már Özséb előtt is voltak példák hazánkban a közösségi remeteéletre. Sőt, maga Özséb is esztergomi kanonok korában táplálta a város közelében élő remetéket. Erre emlékeztet a Pálos Rend címere is, közepén a csőrében kenyeret tartó hollóval, aki a pusztában táplálta Illés prófétát. Ez a holló maga Özséb lett, aki a remetéket kenyérre látta el. Cserébe azonban tőlük ennek a radikális, imádságos életnek a szeretetét kapta. Gyöngyösi Gergely szerint Özséb kiváltképpen a jogban volt jártas, és Gratianus mester Decretumának II. részéből az 12. Causa 1. quaestio-ja ragadta meg (uo. 32. old.). Ennek a kérdésnek a gyűjteményben az összefoglaló cím pedig így hangzik: „Sok tekintély parancsolja, hogy a klerikusok ne birtokoljanak semmit” (clericos nihil possidere multis auctoritatibus iubetur). Az egyes forrásszövegek előtt pedig ilyen tartalmi összefogalások állnak: „Minden klerikusnak meg kell tartania a közös életet” (C. 12, q. 1, c. 2, summarium); „A klerikus ne birtokoljon semmilyen evilági dolgot” (C. 12, q. 1, c. 5, summarium); „Semmivel sem törődjék Istenen kívül, mert ő lett az osztályrésze” (C. 12, q. 1, c. 6, summarium); „A klerikusoknak mindenük legyen közös” (C. 12, q. 1, c. 9, summarium). A szerzők között pedig, akiktől a szövegek származnak, találunk zsinatokat, pápákat, de ott olvashatjuk az élete végén a Szentföldre visszavonuló Szent Jeromos nevét éppúgy, mint Szent Ambrusét, Nagy Szent Gergelyét, vagy Szent Ágostonét. Természetesen mindez egy olyan életeszmény radikalitása, amely a szerzetesség kifejlődésének is az ösztönzője volt. Nem csoda, ha Boldog Özséb a remetékkel megbarátkozva fölfedezte a saját papi küldetésében is ennek a teljes odaadásnak a hívását. Nem valamiféle pogány nosztalgia vezette őt a közösségi remeteéletre, hanem éppenséggel katolikus hite és műveltsége, az Itáliában kicsiszolódott és művelt kánonjog képviselői, meg azoknak a remetéknek a példája, akik között az ő korában már bizonyára szép számmal voltak a magyarok, de akiknek az elődei még Szent István idején – Gyöngyösi Gergellyel szólva – „Itáliából, Lengyelországból, Csehországból jöttek és akik közül némelyek a pusztaságban laktak” (uo. 28. old.).

Közössége már a tatárjárás előtt kialakult, de igazán csak azt követően erősödött meg. A Szent Kereszt Kolostort Özséb Esztergom közelében 1250 táján építette. Egész mozgalmában a templomok és oltárok emelése, a hiteles keresztény lelkiség állt előtérben. Sőt, a közösségi élet megerősödésével maga Özséb kéri, hogy a Szent Ágoston szabályai szerinti életre térhessenek át. A krónika szerint 1262-ben maga Özséb ment néhány testvér kíséretében IV. Orbán pápához Szent Ágoston Reguláit kérve. Pál veszprémi püspök pedig pápai levél alapján engedélyezi számukra, hogy az ágostonrendiekhez hasonlóan éljenek.

A Krisztus-követés radikális útjáról szól a ma felolvasott evangéliumi szakasz: „A rókáknak odújuk van, az ég madarainak fészkük, de az Emberfiának nincs hová lehajtsa fejét” – ezt mondja Jézus annak, aki követni akarja őt. Aki pedig a Jézustól kapott meghívás után halogatni akarja a választást, annak így válaszol: „Aki az eke szarvára téve a kezét hátranéz, nem alkalmas az Isten Országára”. Ez az evangéliumi tanítás aktuális volt a XIII. században, aktuális volt 700 évvel ezelőtt, a pápai jóváhagyás idején, és aktuális ma is. Egyfelől időszerű a remetei hagyományokat is tisztelő szerzetesek közösségi élete, mert nagy jelet mutat fel zavart és széteső korunkban a magasabb rendű világ, Isten világa felé fordítja tekintetünket. Ő az, akit teljes szívünkből és minden erőnkből szeretni kell. De aktuális ez a határozott és nehézséget is vállaló lelkiség minden keresztény ember számára. A világi hívők is különlegesen szilárdak kell, hogy legyenek, ha igazi keresztényként akarnak élni. Mert nem konformista választás ma a keresztény élet. Az emberek többsége Európában sem gondolkodik és él következetes keresztény módjára. A hívőnek tehát vállalnia kell, hogy egy gondolkodásmódbeli kissebbséghez tartozik. Ami pedig még nehezebb: vállalnia kell, hogy hívő meggyőződése szerint él. Lelkiismeretesen dolgozik, pedig ki becsüli ma a hűséggel és szakértelemmel végzett munkát? Tisztelettel és igazság szerint beszél, hamisságtól és gyalázkodástól hangos korunkban. Nem ebben a földi életben akarja elfogyasztani és felemészteni mindazt, ami a keze ügyébe kerül, megfeledkezve a jövő nezmedékekről és a saját örök sorsáról. Hanem inkább mértékletességgel, fegyelemmel fordul a jövő felé. Áldozatok árán is elfogadja a gyermekeket. Vállalja életre szólóan a hűséget a házasságban. És akkor megérzi, hogy már ebben az életben százannyit kap örömből és boldogságból is, mint aki magának akarja habzsolni az élvezeteket. A bizalom, a viszontszeretet, a jövő, a családok, a nyelv, a nemzeti kultúra jövője, az emberiség jövője egy élhető bolygóként megőrzött Földön már ebben az életben reménységet, derűt, bizalmat ad, az eljövendőben pedig a teljes boldogságot ígéri.

Tanuljuk hát meg ma is Boldog Özsébtől és a szentéletű remetéktől és szerzetesektől a keresztény élet radikális igazságát, Krisztus hívó szavának ellenállhatatlan és megtisztító erejét. Ámen.

 

Az ünnepi szentmiséről részletes beszámoló olvasható a Magyar Kurír honlapján.








Napi evangelium
Hogyan adhatja testét eledelül nekünk?
  Jn 6,52-59

>>> Napi evangélium
Eseménynaptár


PPKE



Legyen a kezdőlapom!      Mozgó ünnepek 2021-ig (pdf)       Mobil változat       RSS       Impresszum