English version Italiano magyar változat
nyil Nyitólap
nyil Püspökök
nyil Katolikus Lexikon
nyil Könyvtár

Ajánló
Családjaink.hu
Eucharisztikus Kongresszus
Katolikus Karitász
Liturgia.hu
Magyar Kurír
Új Ember
Vatikáni Rádió
Szent István Rádió, Eger
Mária Rádió
nyil Katolikus média bővebben





A III. Katolikus-Ortodox Fórum zárónyilatkozata
2012. június 12., kedd 16:15

2012. június 5. és 8. között Lisszabonban rendezték meg a III. Katolikus-Ortodox Fórumot, melyen részt vett Erdő Péter bíboros, érsek, az Európai Püspöki Konferenciák Tanácsának (CCEE) elnöke is. Az alábbiakban olvashatják a Fórumon kiadott zárónyilatkozatot.

1. A III. Katolikus-Ortodox Fórumot Portugáliában, Lisszabonban rendezték meg, 2012. június 5. és 8. között, A gazdasági válság és a szegénység. Kihívások a mai Európa számára címmel. A Fórum házigazdája Őeminenciája José da Cruz Policarpo bíboros, lisszaboni pátriárka volt. A megbeszélés társelnökeiként Erdő Péter bíboros, az Európai Püspöki Konferenciák Tanácsának (CCEE) elnöke, valamint Gennádiosz sassimai metropolita, az Ökumenikus Pátriárkátus képviselője működtek közre. A két korábbi Katolikus–Ortodox Fórum (Trento, Olaszország, 2008. december 11-14., illetve Rodosz, Görögország 2010. október 18-22.) pozitív tapasztalatai után Európa katolikus püspöki konferenciái, illetve az európai ortodox egyházak képviselői együtt vitatták meg a gazdasági válság és ennek hatásai kérdését a keresztény hit fényében.

Ennek a találkozónak a lezárásaként szeretnénk megfontolásainkkal egyházaink keresztény híveihez fordulni, valamint mindazokhoz, akik osztoznak aggodalmainkban.

2. Európa napjainkban súlyos válságon megy keresztül.
Sok európai ember közvetlenül megszenvedi ennek a válságnak a hatásait, elsősorban a munkanélküliséget, a kilátástalanságot és a reménytelenséget. Minden európai aggodalommal tekint a jövőbe.
Egyházaink magukénak érzik ezeket a szenvedéseket és aggodalmakat, és odafigyelnek rájuk. Az a szándékuk, hogy híveikhez és minden európai emberhez eljuttassák a bizalom és remény üzenetét. Továbbra is bíznunk kell az Isteni Gondviselésben és saját képességünkben, hogy képesek vagyunk kijavítani a múltban elkövetett hibáinkat. Az a kötelességünk, hogy kijelöljük az irányt az igazságosságot és békét hozó jövő felé.

3. Történelme során Európa nem egyszer megmutatta képességét, hogy fejlődése irányát kijavítsa azáltal, hogy visszanyúlt a keresztény gondolkodáshoz és erkölcshöz, amit a Biblia, az egyházatyák hagyománya és a monasztikus hagyományok, illetve az Egyház szociális tanítása közvetítettek. Ezek Európa minden népének közös kincsét jelentik.

4. Egyházaink üzenete arra vonatkozik, hogy kijelölje az emberi személy helyét a teremtett világban, a társadalomban és főként a gazdasági életben.
A keresztény egyházak azt tanítják, hogy az ember beteljesedését teremtő és megváltó Istenében nyerheti el. Ezen a Földön semmi sem teljesítheti be az embert. Arra szól az ember hivatása, hogy e világ javainak segítségével felfedezze a kapcsolatot, ami a többi emberhez fűzi, a Teremtővel való egységben.

5. A szekularizáció folyamatának hatására sok európai eltávolodott ettől az alapvető kapcsolattól, amely Istenhez fűzi őt, és kizárólag a földi horizonton keresi az élet értelmét. Bizonyos materialista és hedonista gondolati áramlatok leszűkítő látásmódot kínáltak fel az embereknek, azt igyekeztek elhitetni velük, hogy a boldogság elérhető a javak halmozásával, hogy a szabadság valamennyi vágyunk kielégítéséből fakad és hogy a társadalom élete nem más, mint az egyéni érdekek összeadódása.

6. Az egyházak látják, hogy a jelenlegi válság nem csupán gazdasági jellegű. Ez a válság nem is csupán az erkölcsöt vagy a kultúrát érinti, hanem gyökere mélyebben, az antropológia, a spiritualitás szintjén van.

Azért jutottunk el idáig, mert a pénzügyek függetlenné váltak a valós gazdaságtól, a gazdaság viszont függetlenné vált a politikai akarat ellenőrzésétől, ez utóbbi pedig elszakadt az etikától.
Abból indulván ki, hogy tapasztaljuk Krisztus élő jelenlétét az egyházban, úgy véljük, a mai emberek legmélyebb vágyaikra úgy találhatnak választ, ha visszatérnek Krisztushoz és a keresztény hithez, készségesen befogadván a Szentlelket.

7. A társadalmat úgy kell megszervezni, hogy mindig az ember szolgálatában álljon és ne ennek ellenkezőjét tegye. Az ember természeténél fogva társas lény, ami elsősorban a családban ölt testet. Elutasítjuk az individualizmust, amely elszigeteli egymástól a személyeket, elválasztván őket egymástól. Minden személynek van saját célja és nyitott Isten végtelen szeretetére, s nem lehet úgy bánni vele, mint manipulálható puszta tárggyal, amely ki van szolgáltatva a hatalmasok érdekeinek. A keresztények a maguk részéről készek együttműködni minden jószándékú emberrel, hogy igazságosabb és emberibb társadalmat építsenek fel.

8. Ha az európaiak ki akarnak jutni a válságból – az emberiség többi összetevőjével vállalt szolidaritásban –, meg kell érteniük, hogy változtatniuk kell életstílusukon. A hívő számára ez azt jelenti, hogy újra kell építeni személyes kapcsolatát a Szentháromság egy Istenével, aki maga a szeretet közössége. Ez a kapcsolat túlmutat a puszta tudáson és etikai meggyőződésen. A válság alkalmul szolgálhat rá, hogy egészséges öntudatra ébredjünk. Az európaiaknak újra kell értelmezniük a gazdasági tevékenységet olyan nézőpontból, amely az emberi személyt és annak méltóságát teljességében és nem részére szűkítve tárja elénk. Amennyiben az emberi személyt visszahelyezzük az őt megillető helyre és alárendeljük a gazdaságot a teljes értékű és szolidáris fejlődés célkitűzésének, a kultúrát megnyitjuk az igazság keresésére és teret engedünk a civil társadalomnak és azon polgárok találékonyságának, akik kortársaik jólétéért akarnak tenni, ez megteremti a feltételeket, hogy új módon viszonyuljunk a pénzhez: a termelés és nem a fogyasztás oldaláról. Egyébiránt éppen ez az, amit a keresztény aszkézis hagyománya tanít a böjt és az osztozás fogalmával. Az egyházak arra buzdítják híveiket, hogy hangolják össze diakónusi szolgálatukat helyi és globális szinten is, hogy segítsék a szükséget szenvedőket és hozzájáruljanak egy igazságosabb társadalom kialakulásához.

9. Ezen elkerülhetetlen változás során előnyben kell részesíteni a munkát. Olyan tevékenységeket kell segíteni, amelyek munkahelyeket teremtenek. Mindenkinek méltón meg kell tudni élnie és ki kell tudni teljesednie a munkájának köszönhetően, és szolidárisnak kell lennie a többi emberrel. A korrupciónak és a kizsákmányolásnak minden formáját meg kell szüntetni.

10. A piac nem lehet névtelen és vak erő. Olyan hellyé kell válnia, ahol a személyek anyagi, társadalmi és szellemi fejlődését szolgáló javak és szolgáltatások cserélnek gazdát. A piacot úgy kell szabályozni, hogy az a személy teljes értelemben vett fejlődését szolgálja.

11. Nem lehetséges tovább folytatni a teremtett világ erőforrásainak elherdálását, szennyezni a környezetünket olyan módon, ahogy az ma folyik. Az ember hivatása arra szól, hogy a teremtett világ őrzője és nem felfalója legyen. Napjainkban tudatában kell lennünk a felelősségünknek, amellyel az eljövendő nemzedékeknek tartozunk: nem hagyhatunk rájuk értéktelen, élhetetlen környezetet.
Globalizált világunkban a népek életét vezérlő kéz nem lehet az egyéni vagy kollektív egoizmus láthatatlan keze, hanem csakis a kontroll és az átláthatóság politikájáé, amely a társadalmi szereplők és az államok döntéseit irányítja.

12. A bátorítás szavaival fordulunk a nemzeti kormányokhoz és az európai intézmények vezetőihez, akik azon fáradoznak, hogy meghatározzák a gazdasági és pénzügyi válságból kivezető helyes és igazságos utat, különösen odafigyelve azokra az országokra, amelyek nagyobb nehézségekkel küszködnek.

13. Üzenettel fordulunk a változás egyetlen olyan szereplőjéhez, aki képes társadalmainkat új életstílus felé fordítani: az európai polgárhoz. Ha az európai polgárok felismerik, mennyire fontos változtatniuk fogyasztási szokásaikon, akkor parlamenti képviselőik is követni fogják őket, az ipar is igazodni fog az új elvárásokhoz, az oktatás a polgárság józanabb, a szegények iránt is szolidárisabb felfogását fogja közvetíteni. Végezetül az európai embernek abban az örömben lehet része, hogy újjáéleszti keresztény gyökereit és foglalkozhat lényének lelki dimenziójával, amely egyedüliként képes választ adni a boldogságot és az élet értelmét keresőnek.








Napi evangelium
Hogyan adhatja testét eledelül nekünk?
  Jn 6,52-59

>>> Napi evangélium
Eseménynaptár


PPKE



Legyen a kezdőlapom!      Mozgó ünnepek 2021-ig (pdf)       Mobil változat       RSS       Impresszum