English version Italiano magyar változat
nyil Nyitólap
nyil Püspökök
nyil Katolikus Lexikon
nyil Könyvtár

Ajánló
Családjaink.hu
Eucharisztikus Kongresszus
Katolikus Karitász
Liturgia.hu
Magyar Kurír
Új Ember
Vatikáni Rádió
Szent István Rádió, Eger
Mária Rádió
nyil Katolikus média bővebben





Erdő Péter bíboros a családszinódus munkadokumentumáról nyilatkozott
2015. június 23., kedd 19:17

Az Instrumentum Laboris című dokumentumot Erdő Péter bíboros, Lorenzo Baldisseri bíboros és Bruno Forte érsek mutatta be a Vatikánban a június 23-i sajtótájékoztatón a II. János Pál-teremben. Ez alkalomból a Vatikáni Rádió készített interjút Erdő Péter bíborossal, a szinódus főrelátorával.

– Megkérném Bíboros urat, aki nemrég mutatta be az őszi szinódus munkadokumentumát a Szentszék sajtótermében Bruno Forte és Baldisseri bíborossal, hogy felszólalását röviden foglalja össze a hallgatóknak.

– Magának a dokumentumnak a keletkezéstörténetét Baldisseri bíboros mutatta be, hiszen ő mint a szinódusi állandó titkárságnak a vezetője, genezisében ismeri a szöveget. A tavalyi őszi szinódusnak a szinódusi zárójelentése képezte már az ősz végétől kezdve a munkaokmánynak az első, kiinduló részét – ez a szöveg beépítésre került a mostani munkaokmányba is. Ugyanakkor a kérdésekre, melyekre a világegyházból érkeztek válaszok, ugyancsak ki kellett térni külön, ezért egy viszonylag terjedelmes dokumentum keletkezett. Ebben a dokumentumban az egyes részek tematikailag is elkülönülnek egymástól. A mai napon hallhattuk azt, hogy a három nagy rész három hétnek a témája lesz; tematikusan fel lesz osztva a szinódus három nagy szakaszra, és mindegyiknek a végén nyelvi csoportok is dolgozhatnak az elhangzott felszólalások alapján.

Jómagam az első résznek a bemutatására vállalkoztam, ami a helyzetet mutatja, a család és a házasság helyzetét a világban. Ebben a tekintetben fontos tényeket kellett kiemelni, ezek közé tartozott az intézményektól való menekülés vagy tartózkodás, ami egy általános jelenség, mely minden földrészen megtalálható. Ennek a keretébe illeszkedik a polgári házasságok számának is a csökkenése, ugyanakkor más nagy, külső körülmények is: a gazdasági körülmények, melyek a házasságot és a családot próbatétel elé állítják. Nagyon fontos ebben a tekintetben a migráció jelensége, mely gyakran tönkreteszi a családokat; hogyha az egyik szülő külföldön, a távolban kénytelen dolgozni, akkor előfordulhat, hogy a gyerekek vagy a másik szülő egy egészen más, független életet kezd, ami aztán nehezen helyrehozható. Ez is egy próbatétel. Próbatétel az is, amikor az egész család indul útnak, vagy hogy új hazát keressen, vagy legalább a munkahely megtalálása végett elhagyja a korábbi környezetét. Tehát itt egy nagy ellentét van az emberi személynek a szükségletei és a gazdaságnak a logikája között. A merkantilista módon szervezett gazdaság, amely a pénzügyi hasznot tekinti a legfőbb értéknek, úgy kezeli a dolgozó embert, mint egy termelőerőt, vagy mint egy eszközt arra, hogy profitot termeljen. Ez így nagyon általánosan hangzik, a valóság azonban az, hogy emiatt a családok minden rokoni, baráti, szomszédi, munkatársi, iskolatársi köteléket kénytelenek megszakítani, és túl gyakran áttelepülni messzi vidékekre. Ez azt eredményezi, hogy a közösségnek a megtartó erői nem érvényesülnek. Az individualizálódásban, az emberek magánéletbe való visszahúzódásában elég nagy szerepe van ennek a külső gazdasági nyomásnak is. Ugyanezt elmondhatjuk az alacsony bérek problémájáról: ha a dolgozóknak a bére olyan kevés, hogy abból még a maguk munkaerejét sem tudják reprodukálni, vagy legföljebb erre futja, akkor a család számukra egy fönntarthatatlan teher lesz, és meggyöngülnek a kapcsolatok a család egyes tagjai között. Sok ilyenféle problémára reflektáltak a világ püspökei, sok ilyen kérdés került elő a mostani anyagban, s azt hiszem, hogy a szinódusnak is méltó és nagyon aktuális témái lehetnek ezek.


– A munkadokumentum második részében a szentségi házasságról is szó van. A házasság semmiségének a folyamatáról vannak eltérő, illetve megegyező vélemények.

– A második és a harmadik rész a pasztorális feladatokról, tapasztalatokról, valamint a problémákra megoldások kereséséről szól, ezeket már nem én mutattam be; viszont tény, hogy a harmadik részben néhány egyházjogi utalás is található, ezek egyike a házasság érvénytelenségének kimondására szolgáló peres eljárás esetleges egyszerűsítése. Ez előkerült már a szinódusnak az előző szakaszában, nagyon sokan támogatták, és azóta is a válaszok mind ebbe az irányba mutatnak; a Szentatya meg is bízott még tavaly ősszel a szinódus kezdete előtt egy különbizottságot ennek az egyszerűsítésnek a szakszerű kidolgozására. Ez a bizottság a munkáját elvégezte, és javaslat formájában letette a Szentatya íróasztalára. Tehát most a pápai rendelkezést várhatjuk, hogy ebből mit és milyen formában tesz magáévá, mit óhajt ebben a dologban esetleg egyszerűsíteni.

Tény az, hogy a két egybehangzó ítélet, ami az érvénytelenséget mondja ki, és ami ahhoz szükséges, hogy utána új házasságot lehessen kötni, az csak 1741 óta, XIV. Benedek pápa uralkodása óta volt előírva. Hogyha a kötelékvédő és a felek nem fellebbeznek, akkor elvileg lehetséges lenne, hogy egyetlen ítélet után is meg lehessen tartani az újabb esküvőt. Ennek a jogi és lelkipásztori körüljárása egy általános kívánság, és azt hiszem, hogy itt elég nagy az egyetértés. Sokkal kisebb az egyetértés abban, hogy a házasság érvénytelenségét akár közigazgatási eljárással, vagy püspöki intézkedéssel is meg lehessen állapítani, ki lehessen mondani. Itt egymással ellenkező vélemények is elhangzottak.

Ugyancsak elég sokszor fölmerült a gondolat, hogy a házasságot kötőknek a hite nincs-e befolyással magának a házasságnak az érvényességére. Nyilvánvaló, hogy a jelenlegi egyházi törvénykönyveink méltán mondják, hogy a két megkeresztelt között az érvényes házasság az egyben szentség, hiszen a Teremtő szándéka szerinti házasságkötésre irányuló akarat és a két félnek a megkeresztelt volta együttvéve már szentségi méltóságot ad az ilyen házasságnak. A gyakorlatban azonban sokszor probléma, hogy a felek valójában milyen házasságot akarnak kötni; tényleg azt akarják-e, amit a Teremtő és az egyház a házasság intézményével szándékozott. Ebben a kérdésben is további vitának, elmélyült tanulmányoknak van helye; azt hiszem, hogy itt sincs egyhangú vélekedés, hanem sokféle szempont merült föl. Szinte várható, hogy vagy a következő szinóduson, vagy akár azt megelőzően, vagy utána erről a témáról még további kutatások és viták fognak lezajlani.

– Az elvált és újraházasodottak áldozásának kérdése gyakran fölmerül, különösen a világi média foglalkozik ezzel nagy terjedelemben. Ami a munkadokumentumban előkerült, az az volt, hogy ők nincsenek kizárva az egyházból, ugyanakkor nem lehet a szentségi házasság felbonthatatlanságáról tovább vitatkozni. Várható-e bármiféle változás ebben a kérdésben?

– Az alapvető igazság tekintetében, amit Krisztus urunktól kaptunk, és ami a saját korában sem volt magától értetődő, hanem inkább nagyon is igényesnek és nagyon is kemény beszédnek hallatszott, nem hiszem, hogy az egyházon belül és a katolikus hiten belül vitát lehet folytatni – az viszont tény, hogy az újraházasodott elváltaknak, akiknek az első házassága valóban érvényes volt – mert itt erről a helyzetről van szó – a reintegrálása az egyházi közösségbe, az ő fogadtatásuk az különféle lehet, és nem az Eucharisztiában való részesedés az egyetlen. Anélkül, hogy a szentáldozáshoz járulhatnának, sok mindenben kivehetik a részüket a helyi közösségeknek az életében.

– Az egyik alapvető kérdés a nemek különbözőségére vonatkozik, amelyet nem szabad eltörölni. Múlt szombaton Rómában óriási megmozdulás volt, családok, plébániák vonultak az utcára a gender-ideológia terjesztése ellen. Mi az egyház álláspontja ebben a kérdésben?

– Azt hiszem, közismert, hogy mi az egyház álláspontja, hiszen a tanítóhivatal erről többször megnyilatkozott, és az előző szinódusnak a záró relatiójában is ebben a kérdésben teljesen világosan megjelenik az egyház tanítása, tehát a házasság definíciója nem változhat, az a teremtő tett része.

– Bíboros úr, hogyan tovább, mik lesznek a következő lépések az őszi szinódus előtt?

– A nyár folyamán érkeznek majd további hozzászólások most már a munkaokmányhoz; ez az az időszak is, amikor a bevezető jelentések és a szinódusi résztvevők hozzászólásainak a szövege elkészíthető, most már a munkaokmány egyes bekezdéseire, pontjaira utalva, tehát elkezdődik a konkrét felkészülés az őszi szinódusi találkozásra. A szinódusi tagoknak a megerősítése már nagyrészt megtörtént, tehát a püspöki karok által választott személyeket a Szentatya már megerősítette, még néhány konferencia esetében van ez hátra; ugyanakkor azonban a Szentatya által kiválasztott tagoknak, illetve a szinódusi szakértőknek a kinevezését később fogják csak nyilvánosságra hozni. A püspöki konferencia választása alapján Veres András püspök lett a szinódus tagja, illetve ha ő valami miatt mégsem tudna részt venni, akkor Bíró László püspök a helyettese.

A XIV. rendes közgyűlésre 2015. október 4–25. között kerül sor a Vatikánban „A család hivatása és missziója az egyházban és a mai világban” címmel. A most bemutatott 78 oldalas munkadokumentum (Instrumentum Laboris) külön részt szentel a családok szociális és gazdasági törékenységének, ami a házasságok és a születések rohamos csökkenését idézi elő. A dokumentum hangsúlyozza, hogy az egyház küldetésének tekinti a családok támogatását, de lelkipásztori gondoskodással kíséri az elváltakat és azokat is, akik házasságnak nem minősülő kapcsolatban élnek. Pasztorációs kihívásnak tartja a migrációt is.

Fotó: Bókay László

Magyar Kurír







Napi evangelium
Hogyan adhatja testét eledelül nekünk?
  Jn 6,52-59

>>> Napi evangélium
Eseménynaptár


PPKE



Legyen a kezdőlapom!      Mozgó ünnepek 2021-ig (pdf)       Mobil változat       RSS       Impresszum