English version Italiano magyar változat
nyil Nyitólap
nyil Püspökök
nyil Katolikus Lexikon
nyil Könyvtár

Ajánló
Családjaink.hu
Eucharisztikus Kongresszus
Katolikus Karitász
Liturgia.hu
Magyar Kurír
Új Ember
Vatikáni Rádió
Szent István Rádió, Eger
Mária Rádió
nyil Katolikus média bővebben





Interjú Veres Andrással a szinódus második munkahetét követően
2015. október 19., hétfő 13:41

Ferenc pápa október 4-én a Szent Péter-bazilikában szentmisével nyitotta meg a XIV. rendes püspöki szinódust. A főpásztorok október 25-éig tartó gyűléséről a második hét tükrében a Magyar kurír készített interjút Veres András püspökkel, az MKPK elnökével, a szinódus résztvevőjével Rómában.
A 14. rendes püspöki szinódus témája: „A család hivatása és missziója az egyházban és a mai világban”. A szinódus munkája a munkaokmány, az Instrumentum laboris három nagy tartalmi egysége szerint – a családdal kapcsolatos kihívások meghallgatása, a családi hivatás meghatározása és a család mai küldetése – három hétre tagozódik.

A szinódus főrelátora Erdő Péter bíboros. Magyarországot Veres András püspök, a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia (MKPK) elnöke képviseli. A keleti katolikus egyházak képviseletében Kocsis Fülöp hajdúdorogi metropolita is részt vesz a szinóduson.

– Milyen hangulatban zajlott a családszinódus második hete?

– Az első héten egy kicsit idegenként néztünk egymásra, a kis nyelvi csoportokban sem igazán ismertük egymást. Most, két hét után, azt hiszem, nyugodtan mondhatjuk, hogy megismertük egymást, ráérzünk, hogy ki-ki egy szöveg kapcsán hogyan fog reflektálni vagy milyen gondolatokat szeretne viszontlátni a szövegben. Mind az általános ülések, mind a kiscsoportos beszélgetések hangulata nagyon testvéries, semmiképpen sem hasonlítható a sajtóban felvázolt összecsapásokhoz.

– Mik voltak a fő feladatai ennek a munkahétnek?

– A család fogalmának meghatározása volt a munkahét fő témája. Bár különböző kulturális környezetből érkeztünk, a Biblia tanítása szerint mindannyiunkban azonos módon fogalmazódik meg a család fogalmának meghatározása. Különbségek csupán a hangsúlyok eltolódásában figyelhetők meg, egy-egy kultúra változatosságának megfelelően.

Az európai kultúrkörben a személyt helyezzük a középpontba, míg más kultúrkörökben a közösség hangsúlya jelenik meg erőteljesebben. Ez a két szempont azonban nem áll egymással ellentmondásban, nem zárja ki egyik a másikat. Ha a közösségben mindenkinek van személyi méltósága és öntudata, akkor alakulhat ki hiteles és jól működő közösség, a család közössége.


– Milyen módon határozták meg a házasság intézményét?

– A család és a házasság meghatározásához Jézus szavaihoz és a kinyilatkoztatás tanításához tértünk vissza. Jézus számtalan alkalommal foglalkozik a házassághoz és a család intézményéhez kapcsolódó emberi problémákkal, ezért bőséggel találhatunk szentírási alapokat a témához. Továbbra is azt hangsúlyoztuk, hogy a házasság a kinyilatkoztatás szerint egy férfi és egy nő szeretetszövetsége.

– Házasságuk mindennapi megélésében is Jézus szavai segíthetik a házastársakat?

– A Szentírás házasságra vonatkozó tanításának gazdagságából eredően a jövőben nagyobb súlyt kell helyezni majd arra, hogy a Biblia a családokban mindennapi olvasmány legyen. Fontos, hogy a Szentírás legyen hétköznapi örömeik forrása, és hogy nehézségeik megoldásához a kinyilatkoztatásban keressék a választ.

– Hogyan fogalmazódott meg a család hivatása a szinóduson?

– Minden keresztény családnak prófétai kötelessége, hogy jelek és példák legyenek más családok számára. Főleg azon párok számára, akik együtt élnek, de még nem határozták el magukat a szentségi házasságra, a keresztény családok pozitív példák lehetnek. Az egész egyháznak mint közösségnek is fontos feladata és missziója, a papoknak és a családoknak egyaránt, csak más módon. Olyan házastársi közösségeket kell létrehozni, melyek a későbbiekben követendő példákká válnak, és evangelizálhatják a környezetükben élő családokat, párokat.


– Milyen szempontok merültek fel az élet továbbadásával kapcsolatban a Humanae vitae kezdetű enciklika nyomán?

– A házaspároknak joguk és kötelességük a tudatos családtervezés. Ezt helyes lelkiismeretük szerint kell megtenniük, de ezt a lelkiismeretet folyamatosan nevelni, fejleszteni kell, és össze kell vetni az egyház tanításával. A helyes lelkiismeret fejlesztésében a hívő közösség, az egyház közössége is segíthet, de maga a személy felelőssége is, hogy állandóan ellenőrizze saját lelkiismeretének helyességét.

– Milyen szerepe van a szexuális nevelésnek a családban?

– Minden szülőnek felelőssége gyermekei szexuális nevelése is. A család az első hely, ahol személyre szabottan beszélhetnek a szülők oly módon a szexualitásról, ami talán hiányzik a mai kultúrában. A mai világban hiányzik a szexualitás szépségének bemutatása, amely az élet továbbadásának felelősségét is magában foglalja. A házastársak állandóan fejlődnek az egymás iránti érzelem megélésében, és ebből a gazdagságból és szépségből adhatnak tovább gyermekeiknek. Az egyház ebből a feladatból részt kíván vállalni, de elsősorban a szülők feladata és felelőssége, hogy az egyháztól kapott tanítást, személyes tapasztalatot és értékrendet továbbadják gyermekeiknek.

– Milyen lehetőségek merültek fel a rendezetlen párkapcsolatokban élők szentségekhez járulásával kapcsolatban?

– Sok szempont fölmerült a házassági elköteleződés nélkül együtt élő párok esetével kapcsolatban. Ők a szexualitást nem krisztusi, keresztény értelemben élik meg, és ezért a szentségekhez, különösen az Eucharisztiához való járulás nem engedélyezett számukra. Bátorítani kell őket, hogy igyekezzenek az életüket úgy alakítani, hogy a Krisztussal való teljes közösség is megvalósulhasson életükben. Ne feledjük, hogy a kegyelemből való részesedés többféle módon lehetséges. Különösen az imádságban, a karitatív életben és a bűnbánat szentségében is. Mindenkinek személyes útjai vannak Istenhez és a kegyelem forrásaihoz.


– Hogyan gazdagította a szinódusi munkát az auditorok hozzászólása?

– Mindenféleképpen segítették a közös gondolkodást. Családok, plébánosok, más felekezetek tagjainak tanúságtétele arra figyelmeztetett, hogy vegyük nagyon komolyan a realitásokat. Az emberi élet nagyon sokféle, és minden emberi élet egészen sajátosan egyedi. Mindenkit személy szerint a saját helyzetének megfelelően kell megvizsgálni és ennek megfelelően segíteni a kegyelmi életben.

– Szombaton a szinódus intézménye létrejöttének ötvenedik évfordulójára emlékeztek. Hogyan valósult meg az elmúlt ötven évben a püspökök gyűlésének eredeti célkitűzése?

– Ez alkalomból nem csupán megemlékeztünk arról, hogy VI. Pál pápa ötven évvel ezelőtt hozta létre a szinódus intézményét, hanem az évforduló alkalmat adott arra is, hogy reflektáljunk arra, hogyan töltötték be a szinódusok vágyott céljukat. Elmélyítettük azt, hogy mit jelent a „sub Petro et cum Petro” elv: azaz a pápával egységben a pápa vezetése alatt működik a szinódus. A cél az, hogy a pápa visszajelzést kaphasson a világ összes püspöke részéről a tanítás megvizsgálásáról, megerősítéséről, fejlesztéséről a hívő nép szolgálatának érdekében. A pápa ilyen módon képet kaphat a világegyház helyzetéről, ami segítségére lehet döntéseiben, a tanítás megfogalmazásában, hogy a hívő nép kegyelmi életét minél jobban segíthesse.

Fotó: News.va

Jánosi Dalma/Magyar Kurír








Napi evangelium
Hogyan adhatja testét eledelül nekünk?
  Jn 6,52-59

>>> Napi evangélium
Eseménynaptár


PPKE



Legyen a kezdőlapom!      Mozgó ünnepek 2021-ig (pdf)       Mobil változat       RSS       Impresszum