English version Italiano magyar változat
nyil Nyitólap
nyil Püspökök
nyil Katolikus Lexikon
nyil Könyvtár

Ajánló
Családjaink.hu
Eucharisztikus Kongresszus
Katolikus Karitász
Liturgia.hu
Magyar Kurír
Új Ember
Vatikáni Rádió
Szent István Rádió, Eger
Mária Rádió
nyil Katolikus média bővebben





Dominik Duka: Ha nem Szent Márton szemléletében éljük a jelent, nem lesz jövőnk
2016. július 9., szombat 20:20

Több ezren vettek részt július 9-én a szombathelyi Emlékmű-dombon a Szent Márton Találkozó nyitó szentmiséjén, amelyet Dominik Duka bíboros, prágai érsek, Ferenc pápa személyes küldötte mutatott be. A kétnapos találkozó a jubileumi Szent Márton-év csúcsrendezvénye. 

A latin nyelvű szentmisén koncelebrált Alberto Bottari de Castello apostoli nuncius, Erdő Péter bíboros, Veres András, a Szombathelyi Egyházmegye apostoli kormányzója, a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia elnöke, a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia tagjainak jelentős része, számos határon túli magyar és külföldi püspök. A szertartáson jelen volt Kövér László, az országgyűlés elnöke, Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes, több államtitkár és a közélet további képviselői. A szentmisén részt vettek azok a zarándokok, akik a Szent Márton Zarándokvonattal érkeztek Budapestről Vas megye székhelyére.

A szertartás elején Veres András, a Savariában született Szent Márton püspök születésének 1700. évfordulóját ünneplő Szombathelyi Egyházmegye apostoli kormányzója köszöntötte az egybegyűlteket. Külön köszöntötte Dominik Duka bíborost, Prága érsekét, aki Ferenc pápa személyes küldötte a találkozón. Veres András felhívta a figyelmet arra, hogy az egyházmegye második püspöke a prágai születésű Gróf Harrasi Herzán Ferenc bíboros volt. Herzán Ferenc először az Osztrák-Magyar Monarchia nagyköveteként tevékenykedett a Szentszéknél, később lett szombathelyi megyéspüspök. Nagy értékű könyvgyűjteményével csodálatos örökséget hagyott az egyházmegyére.
 
Dominik Duka bíboros szerint Szent Márton élettörténete Szombathelytől Tours-ig az egész egyház történetét is leképezi. Ferenc pápa küldöttének homíliáját teljes egészében közöljük.
 
„Az Úr lelke van rajtam,
mert felkent engem az Úr,
elküldött, hogy örömhírt vigyek a szegényeknek,
hogy bekötözzem a megtört szívűeket;
hogy hirdessem a foglyoknak a szabadulást,
és a megkötözötteknek a börtön megnyitását;
hogy hirdessem az Úr kegyelmének esztendejét
és Istenünk bosszújának napját;
hogy megvigasztaljak minden gyászolót;
hogy Sion gyászolóinak
fejdíszt adjak a hamu helyett,
öröm olaját a gyász helyett,
dicséret palástját a csüggedés lelke helyett.”
 
Azért ismétlem Izajás próféta szavait, amelyeket az első olvasmányban hallottunk, hogy felidézzem: Ferenc pápa küldötteként jövök hozzátok, hogy osztozzam Szent Márton születése 1700. évfordulójának örömében. Ő volt az első, aki Isten és az emberek iránti szolgálatával érte el a szentséget. Ő pedig Pannónia legősibb városából, Savariából származik, a ti Szombathely városotokból.
 
Márton katonai családba született, egy római tiszt fia volt, a neve is erre utal. Mars a rómaiak hadistene volt, Szent Márton azonban a béke követeként és segítőként vonult be a történelembe, figyelmességével és a felebarátai iránti szerető szolgálattal tüntette ki magát. Minden ember számára felejthetetlen a gyermekkora, és alakítja a jellemét. Meg kell gondolnunk, hogy ezek a római katonai telepek a 2. és 3. században a Római Birodalomban zajló keresztény misszió bázisait is jelentették, különösen a határterületeken. Tanúsítják ezt a régészeti ásatások Kölnben, Trierben, Bécsben, de ugyanígy a ti városotokban is. A perzsa Mitrasz isten kultusza előkészítette a katonákat a kereszténység befogadására, mégpedig főleg a katonai testvériség szellemében. Erről tanúskodik a rabszolgák felszabadítása is ezeken a katonai állomásokon.
 
Márton is erre a katonai pályára indul, elhatározása a legkevésbé sem függ össze valamiféle pacifizmussal, ahogy azt néhány mai kutató sugallja. Abban a pillanatban viszont, amikor Isten megszólítja, s Krisztus követésére hívja a lelkiek szolgálatában, Márton felismeri, hogy helye nem a hadseregben van, hanem az egyháznak kell szolgálnia. Szent Márton élettörténete még valami fontosat tanít nekünk, mai embereknek. Számos képzőművészeti alkotás – említsük mindenekelőtt Georg Raphael Donner szobrát a pozsonyi Szent Márton koronázó templomban – lovon ülő katonát ábrázol, aki megosztja köpenyét, hogy felölöztessen egy félig mezítelen, szerencsétlen embert. Éjjel lesz része abban a felismerésben, hogy ily módon mintegy Jézus Krisztusnak tett szolgálatot. Márton, jegyezzük meg, ekkor még nem keresztény, úton van afelé, hogy döntsön a keresztség felvétele mellett.
 
Ez a hitvalló, az első nem vértanú szent, Galliában majd az egyházszervezet felépítésének egyik főszereplőjévé válik. Életszentségében azonban lényeges szerepet játszik a felebarát szolgálata, amelyet mi caritas-nak hívunk. Úgy gondolom, itt kapunk választ arra a kérdésre is, vajon lehetséges-e, hogy ebbe a szolgálatba manapság egyházunkban olyan meg nem keresztelt, elkötelezett emberek is bekapcsolódjanak, akik lojálisak a keresztény felebaráti szeretet eszményével szemben. Hadd mondjam el ezzel kapcsolatban, hogy Szent Márton története paradigmaszerű választ ad erre a kérdésre, amelyet az egyházban sokan feltesznek, püspökök, papok vagy aktív világiak is. A Római Birodalom Európáját, amely ebben a korban állami szempontból legnagyobb részt átmeneti helyzetben van, olyan emberek alakítják át, mint az akkori Szent Márton püspök. Az egyház ebben a helyzetben, amikor az állam meggyengült, vagy gyakran egyenesen megbénult, teljességgel kifejti hármas feladatát, amelyre civilizációnk épül.
 
Az első az istentisztelet, Jézus Krisztus Kálvária-áldozatának megjelenítése, aki mindannyiunkért odaadta önmagát. Ahogy egyszer s mindenkorra tette az utolsó vacsorán Jeruzsálemben ezekkel a szavakkal: „Ez az én vérem, ez az én testem.” A legtisztább szeretet áldozata ez, a barátokért odaáldozott élet. A keresztény istentisztelet nem rítus vagy ceremónia, istentiszteletünk a legteljesebben megjeleníti és jelképezi Jézus Krisztus szeretetből való üdvözítő művét. Ezért találunk egész sor ábrázolást Szent Mártonról, amint misét tart. Hiszen a már említett cselekedete egyfajta azonosulás is a Kálvária-áldozattal.
 
Az egyház második nagy feladata, amelyet Szent Márton megmutat, az evangélium hirdetése, a katekézis, az oktatási rendszer megszervezése. Ha Pannonhalmát és gimnáziumát a Márton által alapított kolostorokkal összehasonlítanánk, jó néhány hasonlóságot találnánk.
 
Az egyház harmadik feladatát, a felebarát szolgálatát, diakóniát vagy caritast Márton olyan addig nem sejtett módon bontakoztatta ki, hogy nemcsak a galliai, hanem az egész Római Birodalom területén élő püspökök számára példakép lett. Ha ily módon magunk elé idézzük Szent Márton történetét Szombathelytől Tours-ig, valójában az egyház máig tartó története is megjelenik előttünk. Nagyon is alkalmas, hogy felidézzük közös történetünket, amelyben majd egy évezreddel később bátor nők vállalnak diakóniai vagy karitatív szolgálatot a közép-európai térségben, akik mind az Árpád-házból származnak. Szent Erzsébet Magyarországról, Lengyelországban Szent Kinga, de Szent Ágnes is Csehországban. Tudjuk, hogy mindez akkoriban nem Szent Márton sugallatára, hanem Assisi Szent Ferenc példáját követve történt. Ő ihlette meg annyira mélyen a mi mostani pápánkat is, aki olyannyira ragaszkodik az egyház karitatív és szociális szolgálatához, felrázza a mai világot, különösen azt a részét, amelynek szívét a bőség eltompította. Pál apostol – ahogy olvastuk – olyan egyházat látott maga előtt, amelynek közössége a szeretetből él, a caritasból, ami annyit tesz, mint tisztelet, kölcsönösség, részvét. A Máté-evangélium 25. fejezete arra emlékeztet minket, hogy az irgalmasság rendkívüli szentévében vagyunk, ezt pedig Ferenc pápa nagyon komolyan gondolja. A végső ítélet képe is, az irgalmasság testi és lelki cselekedeteivel, amelyek alapján megítéltetünk majd, világos szavakkal szól arról, mit jelent ma is kereszténynek lenni. Aki nem ismeri a múltat, a jelent sem érti – ezért tekintettünk vissza olyan részletesen az egyház és a ti országotok történelmére, ezért idéztük emlékezetünkbe az emberi együttérzés és a 13. századi szent asszonyok felebaráti szeretetének eszményét. Ki kell mondanunk: ha nem ebben a szellemben éljük a jelent, nem lesz jövőnk sem.
 
Bonyolult helyzetben élünk, mondja Ferenc pápa. A pápa szerint - aki helyzetünket lassacskán közelítő háborús konfliktusnak nevezi – ez a helyzet tanít minket. A békéhez és a boldog élethez vezető út azt jelenti számunkra, hogy készen kell állnunk a segítségnyújtásra, ugyanakkor ne felejtsük el a múltért való felelősségünket sem, hogy így hitünket szabadságban és kölcsönös tiszteletben élhessük a jövőben is.
 
A szentmise végén Császár István helynök búcsúzott el a Szombathelyi Egyházmegye papsága és hívei nevében Veres András püspöktől, akinek győri megyéspüspöki beiktatását jövő szombaton, július 16-án ünneplik. Isten útjai kifürkészhetetlenek, hát még a Vatikáné – mondta a helynök, arra utalva, hogy éppen a jubileumi Szent Márton-évben távozik az egyházmegye éléről a főpásztor. Veres András – mint az egyházmegye 15. főpásztora tíz éven át vezette a Szombathelyi Egyházmegyét. Császár István szerint sem időt, sem fáradságot nem kímélt, hogy megimerje egyházmegyéje plébániáit és híveit, ezért is végezte egymaga a bérmálásokat. Vizitációinak köszönhetően olyan helyekre is eljutott, ahol emberemlékezet óta nem járt püspök. Császár István szerint Veres András püspökre is illik Szent Márton mondása: Non recurso laborem (Nem vonakodom a munkától). 
 
Veres András vasárnap délelőtt a székesegyházban bemutatott szentmisén búcsúzik el hivatalosan egyházmegyéje híveitől és Vas megye közéleti személyiségeitől. 
 
A Szent Márton Találkozó első napja délután Böjte Csaba ferences szerzetes és Zacher Gábor toxikológus előadásával folytatódik, a nagyszínpadon este – stílusosan – St. Martin ad koncertet, majd a Szökős Néptáncegyüttes tart táncházat. Emellett számos lelki és kulturális program várja a fiatalokat, a családokat és a zarándokokat. 
 
A részletes programot a találkozó honlapján találják meg. 
 
Forrás: Magyar Kurír

Kép: Fehér János, Lambert Attila







Napi evangelium
Hogyan adhatja testét eledelül nekünk?
  Jn 6,52-59

>>> Napi evangélium
Eseménynaptár


PPKE



Legyen a kezdőlapom!      Mozgó ünnepek 2021-ig (pdf)       Mobil változat       RSS       Impresszum