2002. Húsvéti üzenet Húsvéti örömhír 2002-ben, amely nem tavaszi bódulat, hanem öröm a Szentlélekben,
mert az alapvető rend helyreállt, Isten kibékült az emberrel.
Ahol a XIX.-XX. századot nem tartják mesterségesen életben,
ott nagy bálványai már romokban hevernek. Tudomány, haladás, világbéke,
ezek voltak a bálványok. Nos, a tudomány és haladás legkorszerűbb eszközeivel
vívott tömegmészárlások eloszlatták az illúziókat. A tudomány nem oldja
meg az élet problémáit és az emberek belső válságait. A konkrét ember személyiség.
A személyiség szabadon választ, szabadon
viszonyul az örök emberihez és a tőle független értékekhez. Ezért mindig
birkózik, keres, tévedhet és el is bukhat, vívódik, nyugtalan és csalódhat…
szenved.
Krisztus sem azért halt meg, hogy ne legyen többé
szenvedés. Krisztus keresztje nem a külső
paradicsom, hanem a belső mennyország kulcsa. A keresztet eltávolíthatják
az utak mentéről, kimaradhat végleg a mai ember világképéből, a kereszt
mégis marad, egyszerűen azért, mert a bűn is marad.
Krisztus áldozatának titka, hogy egyrészt
Istent engeszteli a meglévő bűnökért, másrészt megnyitja a kegyelem kútját,
hogy az akarat szabad maradjon és mégse vétkezzék. Az áldozat lényege a
szeretet, az áldozat felülmúlja a rációt. “Úgy szerette Isten a világot,
hogy egyszülött Fiát adta érte.” “Nagyobb szeretete senkinek nincs,
mint aki életét adja barátaiért.”
Bármennyire tiltakozunk,
a megoldás a kereszten önmagát feláldozó Krisztus, s az embert elsősorban
önmagától kell megmenteni, igazi arcáról nem hiányozhat a bűnbánat könnye.
Ha fájdalmas is, az ember Nagypénteken talál önmagára, de Nagypéntek Húsvét
nélkül néma sikoly, s felelet sincs rá. A kereszt a feltámadás fényében
lett a győzelem jele.
Kérjük mindannyian Krisztustól a húsvéti ajándékot,
hogy megérthessük a kereszt és a feltámadás belső
összefüggéseit.
Napjainkban sokan akarják a feltámadást kereszt
nélkül… Az egyház megújulását kereszt nélkül, az ember megváltását kereszt
nélkül, az emberiség megszabadítását kereszt nélkül. Jólétet, biztonságot,
új testvériséget szeretnének kereszt nélkül. A társadalom megújulását hirdetik
Isten nélkül.
A keresztet azonban nem lehet pótolni tudással és
politikával, forradalmakkal vagy filozófiákkal, diktatúrákkal vagy kultúrfolyamatokkal,
több szabadsággal, több türelemmel, rendeletekkel vagy új struktúrákkal.
A kereszt az egyetlen út Istennek ahhoz a birodalmához, amely Jézus Krisztus
feltámadásában megnyilatkozott számunkra.
A kereszt vállalása nélkül nem tudjuk teljesíteni
a Tízparancsolatot, nem értjük meg a Hegyi beszédet, elbukunk a kísértésben.
Nem ismerjük fel az igazságot, nem halljuk meg lelkiismeretünk szavát,
nem bontakozik ki életünk. A kereszt vállalása nélkül más emberek gyakorolják
hatalmukat rajtunk, és kiszolgáltatottai leszünk önzésüknek. A rosszat
rosszal fogjuk viszonozni, nem sikerülhet a házasság, a családi élet, a
felebaráti szeretet, az irgalmasság, sem a földi, sem az örök élet.
Az egész világban megnyilvánul
az az erőteljes vonás, amely a keresztet, az áldozatot, a lemondást gúny
tárgyává teszi. Szabadságot akarnak felelősség és parancsolatok nélkül,
élvezetet erőfeszítés nélkül, haladást válságok nélkül. Tudást akarnak
hit nélkül, a világ egységét akarják a szívek megtérésének fáradságos útja
nélkül. Meg akarják szüntetni a világban a gonoszságot, kereszt és áldozat
nélkül.
Ennek a szemléletnek
a következményei megsemmisítőek. A demokráciák egyre gyengébbek lesznek,
a rend és a törvény a szitok tárgyát képezi. A házastársak közti kötelékek
meglazulnak, egyre több lesz a válás, terjed a korrupció, és állandóan
növekszik az erőszakos cselekedetek és bűncselekmények száma. Növekszik
a szegények és gazdagok közötti ellentét, a halálos fegyverek bevetésre
várnak, és a föld egyre inkább belefullad saját szennyébe, amely az ember
lelkéből és cselekedeteiből árad.
Az elnéző társadalom,
amely mindent megenged, nem maradhat fenn. A pusztán fogyasztási társadalom
tartósan nem létezhet. A pornó társadalomban tönkremennek a házasságok.
A materialista társadalomban hiányozni fognak az idealisták és a szellemi
értékek súlya egyre inkább csökken.
Az értünk megfeszített
és feltámadt Úr hív minden jószándékú és jóakaratú embert, hogy képviseljék
az ő szellemiségét ebben a világban, a keresztények számára pedig kötelezővé
teszi, hogy minderről tegyenek tanúbizonyságot a föld végső határáig.
2002. Húsvétján, tisztelettel és szeretettel
P. Kozma Imre OH
|