English version Italiano magyar változat
nyil Nyitólap
nyil Püspökök
nyil Katolikus Lexikon
nyil Könyvtár

Ajánló
Családjaink.hu
Eucharisztikus Kongresszus
Katolikus Karitász
Liturgia.hu
Magyar Kurír
Új Ember
Vatikáni Rádió
Szent István Rádió, Eger
Mária Rádió
nyil Katolikus média bővebben





A Talentum új jelentése
2004. július 1., csütörtök 14:21

Hamar sikerült sokaknak megjegyeznie, hogy a talentum szó nem csupán a kiváló szellemi képességeket vagy az azokkal rendelkező személyt jelenti, és nem is csak az evangéliumi példabeszédből jól ismert ókori súly- és pénzegységet nevezzük így, hanem egy internetes játék is rejtőzik a Talentum mögött.


Hittanos gyermekek, szülők, pedagógusok és lelkes hitoktatók adták tovább egymásnak hírt az év elején, hogy rátaláltak az interneten a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia Hit, tudás, emberség kommunikációs programjához kapcsolódó Talentum játékára, amely így gyorsan ismertté vált nem csak a magyarországi hittanosok, hanem a határon túli gyerekek körében is. Sok szülő kezdett el örülni és örömét meg is osztotta a játék készítőivel, hogy végre a szokásos játékokon kívül egy valóban értelmes dolog miatt is leülnek gyermekeik a számítógép elé, amikor talentumoznak. De annak is örültek, hogy az interneten és a különböző könyvekben, lexikonokban való keresés során nagyon sok új dolgot megtanulhattak a válaszok után szorgalmasan kutató gyermekeik. Igazi közös családi játékká formálódott sokaknál a talentumozás, hiszen a feladatok megválaszolásába bekapcsolódtak a szülők, a nagyszülők, de még az óvodás gyermekek is. A háttérben közben épültek és erősödtek az emberi kapcsolatok, mert keddtől, amikor is minden héten megjelent az új kérdéssor, beindult a telefonálás, sms-ezés és e-mailezés az ország egyik feléből a másikba, hogy mindenki megerősítést szerezzen válaszai felől. Családok, iskolák és plébániai közösségek csatlakoztak a szinte mozgalommá növő játékhoz, ami nem tűnik túlzásnak, hiszen több mint 4200 iskolás vett részt és többségében mindvégig ki is tartott a 24 hétig tartó, 3 fordulós játékfolyamban, amely sok helyen a hittan vagy az informatika tanórák részévé vált.

Az egyéni és közösségi játék örömét, valamint az új ismeretek megszerzése utáni vágyat igyekeztünk fokozni a fordulónkénti nyereményekkel is. Az eredeti tervek szerint a 3 korcsoportban mindössze néhány nyeremény került volna kiosztásra, de a nagylelkű felajánlóknak köszönhetően, – amelyek közül feltétlenül meg kell említenünk a Szent István Társulatot és a Szent Gellért Kiadót – összesen 460 játékos kapott valamilyen jutalmat. A játékkiírásnak megfelelően a legjobb eredményt elértek mellett a legszorgalmasabban válaszolók is nyereményhez juthattak.

Még mi, a játék készítői sem gondoltuk azt, hogy ilyen sok pozitív mellékhatása lesz kezdeményezésünknek. Buzgó hitoktatók és plébánosok felkérés nélkül is vállalták a feladatot, hogy kinyomtassák a számítógéppel nem rendelkező gyermekek számára is a kérdéseket és miután a játékosok írásban megválaszolták azokat, a felnőttek saját számítógépükről rögzítették a megoldást tanítványaik helyett. Bizonnyal sok időt és áldozatot kívánt ez tőlük, amelyért ezúton is kifejezzük köszönetünket.

2004. január 6-án kezdődött a játék, amelyben általános és középiskolás gyermekek vehettek részt. Feladatuk csak az volt, hogy hetente válaszoljanak 5, a hitélettel-vallással, a humán és a reál tudományokkal, a sporttal és a művészettel kapcsolatos kérdésre. Először nagyon könnyűnek tűnt a feladat, de aztán rádöbbent mindenki, hogy nem is olyan egyszerű fél éven keresztül, hétről-hétre rendszeresen megválaszolni a kérdéseket. Aki azonban nem adta fel hamar, az a kitartás és a szorgalom elsajátítása mellett nagyon sok új ismeretet is szerzett a játék folyamán.

Többen aggódva kérdezték az első hetekben, hogyan tudjuk kijavítani és pontozni a több ezer beküldött megoldást? Megnyugtattuk őket, hogy a számítógép automatikusan rögzíti, értékeli és pontozza a válaszokat, de mindvégig meghagytuk annak lehetőségét is, hogy utólag módosítsuk valakinek a pontszámát, ha kiderült, hogy a gép nem vagy rosszul rögzítette a megfejtést. A számítógépes ellenőrzés előnye, hogy senki nem juthat több ponthoz szimpátia miatt, de hátrányba sem kerülhet. Volt, aki sajnálkozva jelezte, hogy a válaszokat „csak egy számítógép értékeli és nem olvassa el senki sem” az ő megoldásait, de aztán belátta, hogy ennyi feladatsort lehetetlen volna minden héten kézzel kijavítani. És különben is: éppen az ilyen feladatokra találták ki a számítógépet!

Nekünk, a kérdések készítőinek persze – főleg az első hetekben – gondot okozott, hogy a programot minden lehetséges jó megoldásra „megtanítsunk”, de hamar rájöttünk, hogy 4000 ezer gyerek legalább 5000 féleképpen gondolkozhat, ezért egyszerűsítettük a helyes felelet megadásának módszerét. Meg kellett tanulnunk az is, hogy olyan egyértelműen és világosan tegyük fel a kérdéseket, hogy azokra egyértelmű legyen a válasz is, de mégse lehessen azt azonnal kitalálni, hanem gondolkodásra és keresésre ösztönözzön mindenkit. A játékosok többsége gyorsan megtanulta a számítógépes tesztlap kitöltésének módját, ezért később már rutinosan oldották meg a feladatokat.

Úgy gondolom, hogy a játékkal sikerült elérni célunkat: számos gyermek és család csatlakozott az MKPK Hit, tudás, emberség kommunikációs programjához. Nagyon sok hittanos szerzett sok új és érdekes ismeretet a játék során. Bebizonyosodott, hogy a számítógépet egy ilyen jellegű, valóban hasznos és értelmes dolgokra is fel lehet használni. A játék bizonyítja, hogy az interneten keresztül is meg tudjuk szólítani az embereket az evangéliummal, sőt kötelességünk, hogy ilyen módon is részt vegyünk az Egyház küldetésében. Számos, sokat hangoztatott káros hatása mellett az internet az Evangélium hirdetésének olyan új fóruma lehet és egyre inkább azzá kell tennünk, amely ugyan soha nem helyettesítheti az élő szóban történő igehirdetést és tanúságtételt, de kiegészítheti azt, és amely a jövőben egyre nagyobb szerepet kaphat az Egyház missziós küldetésének teljesítése során. Ennek szellemében bízunk abban, hogy a Talentumnak lesz folytatása és még több gyermeket, családot sikerül megörvendeztetnünk a keresztény játékkal.

Horváth István Sándor és a Talentum készítői

Fődíjak

I. díj: számítógép
II. díj: digitális fényképezőgép
III. díj: kerékpár

Nyertesek

1. korcsoport (1-4. osztály):
I. Váradi Anna Borbála 1. o. – Hernád
II. Bálint Zádor 4. o. – Nagymaros
III. Kerek István 4. o. – Budapest

2. korcsoport (5-8. osztály):
I. Kerek Zoltán 6. o. – Kápolna
II. Módly Noémi 5. o. – Győr
III. Módly Márk 7. o. – Győr

3. korcsoport (9-12. osztály):
I. Fehér Balázs 10. o. – Eger
II. Lukóczki Zoltán 10. o. – Esztergom
III. Olcsváry Júlia 9. o. – Budapest

A fődíjak átadására 2004. július 1-én került sor az MKPK Titkárságának épületében Budapesten. A díjátadásra a gyermekeket elkísérték családtagjaik és néhány tanáruk is. A nyereményeket Seregély István egri érsek, az MKPK elnöke adta át a nyerteseknek.








Napi evangelium
Hirdessétek az evangéliumot minden teremtménynek!
  Mk 16,15-20

>>> Napi evangélium
Eseménynaptár


PPKE



A nap szentje

Szent Márk evangélista
 
A nap 
szentje
 
Zsidó papi családból származott. Zsidó neve: János. Az Úr szenvedése idején még ifjú volt.



Legyen a kezdőlapom!      Mozgó ünnepek 2021-ig (pdf)       Mobil változat       RSS       Impresszum